دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸
فرهنگ

مظاهر شهامت: فورانی می‌نویسم

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «اصلا هم ناگهان نبود» نوشته «مظاهر شهامت» دربرگیرنده ۱۶ داستان کوتاه است که در سال ۱۳۹۷ منتشر شد. این کتاب دومین مجموعه داستان این نویسنده به شمار می‌رود و پیش از این سه رمان و چهار مجموعه شعر نیز از این نویسنده و شاعر منتشر شده است. برخی از آثار شهامت به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، سوئدی، عربی و ترکی نیز ترجمه و در کتابفروشی‌های این کشورها قرار گرفته‌اند.
درابتدای این نشست حجت بداغی که مدیریت نشست‌های سیب سرخ را برعهده دارد، گفت: در دهه ۷۰ زمانی که من نوشتن را به شکل جدی شروع کردم، فضای بسیار خوبی برای مطالعه، گفت‌وگو و نقد و بررسی وجود داشت و هر کتابی که منتشر می‌شد ما در پی آن بودیم که این کتاب را مطالعه کنیم، اما امروزه شرایط به شدت تغییر کرده است و کتاب جایگاه واقعی خود را در جامعه و حتی اهل قلم از دست داده است و کمتر کسی کتاب می‌خواند. امیدوارم با برگزاری نشست‌های نقد و بررسی، فضایی را برای خوانش آثار ادبی فراهم کنیم.
وی افزود: متاسفانه در بیشتر نشست‌ها شاهد این موضوع هستیم که منتقدان قصد دارند، نظر خود را به مخاطبان تحمیل کنند، امیدوارم بستری ایجاد کنیم تا تجربیات‌مان را از مطالعه کتاب‌ها با هم در میان بگذاریم و کتاب‌های خوب بتوانند به خوبی شناخته و معرفی شوند.
بداغی ادامه داد: مظاهر شهامت از جمله شاعران و نویسندگانی است که از پتاسیل بال


متن کامل خبر:

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «اصلا هم ناگهان نبود» نوشته «مظاهر شهامت» دربرگیرنده ۱۶ داستان کوتاه است که در سال ۱۳۹۷ منتشر شد. این کتاب دومین مجموعه داستان این نویسنده به شمار می‌رود و پیش از این سه رمان و چهار مجموعه شعر نیز از این نویسنده و شاعر منتشر شده است. برخی از آثار شهامت به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، سوئدی، عربی و ترکی نیز ترجمه و در کتابفروشی‌های این کشورها قرار گرفته‌اند.
درابتدای این نشست حجت بداغی که مدیریت نشست‌های سیب سرخ را برعهده دارد، گفت: در دهه ۷۰ زمانی که من نوشتن را به شکل جدی شروع کردم، فضای بسیار خوبی برای مطالعه، گفت‌وگو و نقد و بررسی وجود داشت و هر کتابی که منتشر می‌شد ما در پی آن بودیم که این کتاب را مطالعه کنیم، اما امروزه شرایط به شدت تغییر کرده است و کتاب جایگاه واقعی خود را در جامعه و حتی اهل قلم از دست داده است و کمتر کسی کتاب می‌خواند. امیدوارم با برگزاری نشست‌های نقد و بررسی، فضایی را برای خوانش آثار ادبی فراهم کنیم.
وی افزود: متاسفانه در بیشتر نشست‌ها شاهد این موضوع هستیم که منتقدان قصد دارند، نظر خود را به مخاطبان تحمیل کنند، امیدوارم بستری ایجاد کنیم تا تجربیات‌مان را از مطالعه کتاب‌ها با هم در میان بگذاریم و کتاب‌های خوب بتوانند به خوبی شناخته و معرفی شوند.
بداغی ادامه داد: مظاهر شهامت از جمله شاعران و نویسندگانی است که از پتاسیل بالایی برخوردار هستند و با اینکه او پیوسته در حال نوشتن است، اما متاسفانه آن گونه که باید آثار او معرفی و شناسانده نشده‌اند.
بداغی همچنین درباره کتاب «اصلا هم ناگهان نبود» نیز اشاره کرد: یکی از خصوصیت بارز کتاب «اصلا هم ناگهان نبود» این است که در این کتاب با توالی لوکیشن‌ها روبه‌رو نیستیم و در هر قسمت نویسنده تلاش می‌کند بنا به موقیعت لوکیشن و زبان خودش را بسازد. مثلاً زمانی که داستان در بیابان اتفاق می‌افتد به فراخور لوکیشن زبان نیز تغییر می‌کند و با زبان زمخت و خشنی روبه‌رو هستیم.
این نویسنده و منتقد اضافه کرد: نثر این کتاب در ابتدا بسیار پخته است، اما در ادامه ساز و کار نثر این کتاب تغییر می‌کند و من مخاطب احساس می‌کنم که در بخش‌هایی از داستان، نویسنده آن گونه که باید روی نثر کتاب کار نکرده است. شهامت گویی در داستان‌هایش تلاش نمی‌کند که یک وضیعت جهان شمولی را بسازد. مثلاً او در داستانی که در روستا می‌گذرد، ناگهان چند نام می‌آورد که فضا شکسته می‌شود. به نظر من باید داستان‌های این کتاب را به صورت پشت سرهم بخوانیم و این اثر را به عنوان کتاب بپذیریم نه مجموعه داستان. کتاب «اصلا هم ناگهان نبود» یک اثر عجیب است که از روایت‌های گسسته تشکیل شده است.
مظاهر شهامت نیز در این نشست با معرفی اجمالی خود گفت: من در سال ۱۳۴۵ در روستایی در اردبیل متولد شده‌ام و از زمانی که خودم را می‌شناسم همواره مشغول نوشتن بوده‌ام و در حال حاضر بیش از ۳۰ اثر منتشر نشده دارم.
او درباره سبک نوشتنش اشاره کرد: در دوران کودکی‌ام در روستا، عموی‌ام زنی داشت که او هر شب بچه‌های هم سن و سال من را در اتاقش جمع می‌کرد و برایمان قصه می‌گفت. او متاسفانه به بیماری صرع دچار بود و همواره در حین قصه گویی غش می‌کرد و مدتی طول می‌کشید که حالش خوب شود و دوباره قصه را از سر بگیرد. من به همین دلیل از کودکی بارها شاهد نوعی مرگ و از دست دادن بودم.
شهامت ادامه داد: تا زمانی که حال زن عموی‌ام خوب شود من دلواپس بودم، بعدها فهمیدم دلیل دلواپسی‌ام به خاطر خود زن عموی‌ام نیست، بلکه به خاطر این بود که دلم می‌خواست حال او خوب شود و ادامه قصه را بگوید.
این نویسنده همچنین به تجربیات خود در زندگی و تاثیر بر سبک نوشتاری‌اش اشاره کرد و گفت: من در ۱۱ سالگی مجبور به ترک روستا شدم و دوری از خانواده و محل تولدم موجب شد خیلی زود ترس، تنهایی و بی پناهی را تجربه کنم و پس از آن تجربیات دیگری را در دهه ۶۰ از جمله جنگ را پشت سر گذاشتم که موجب شدند که شخصیت من شکل بگیرد. بعدها نیز به واسطه شغل ام سال‌ها در بیابان زندگی کردم. نوعی قصه گویی بی بی حلیمه و فاصله‌ای گذاری که به دلیل غش کردن او اتفاق می‌افتاد و شیوه زندگی‌ام موجب شد که به طور ناخودآگاه سبک نویسندگی من شکل بگیرد.
او با بیان این مطلب که هیچ مراقبتی در نوشتن ندارد، اضافه کرد: برخلاف بسیاری از دوستان شاعر و نویسنده‌ام من هیچ مراقبتی در نوشتن ندارم و به نوعی فورانی می‌نویسم و گاه هرگز فرصت نمی‌کنم که نوشته‌هایم را ویرایش کنم. شاید تنها مراقبتم در نوشتن استمرارم در این کار بوده است.
وی ادامه داد: نخستین مجموعه شعر من در دهه ۷۰ منتشر شد اما چون آن زمان برای کتاب‌ها باید مجوز پخش می‌گرفتیم، دو سال طول کشید تا کتاب‌ام پخش شود. سال‌ها طول کشید تا دوباره کتاب چاپ کنم. به دلیل اینکه آذری زبان هستم، به زبان فارسی و ترکی نوشته‌ام. اما تعداد آثار ترکی‌ام بسیار کم است.
شهامت گفت: به نظرم زبان ترکی و فارسی برای من در یک راستا کار کرده‌اند و کلمه تنها زبان را نمی‌سازد، بلکه تشخیص دهنده کیفیتی از زیست متفاوت زندگی برای گروهی از انسان‌هاست. زبان به ما کمک می‌کند امکانات بیشتری برای زیست در تجربه‌های عینی حیات و جهان آفرینش‌های آثار هنری خود داشته باشیم.
در ادامه این نشست علیرضا بهنام به عنوان یکی دیگر از سخنرانان گفت: مظاهر شهامت نویسنده پرکاری است و در آثارش تلاش کرده با اتکا به اصول و قواعد داستان نویسی دنیا، ویژگی‌های یک نویسنده بومی را نیز در کارش حفظ کند. با اینکه مجموعه «اصلا هم ناگهان نبود» دربرگیرنده چندین داستان کوتاه است، اما این کتاب نیز سبک منحصر به فرد خودش را دارد.
وی افزود: مظاهر شهامت در نوشتن داستان گوشه چشمی نیز به شیوه حکایت نویسی در زبان فارسی دارد. موقیعت در داستان‌های او جایگاه ویژه‌ای دارد و در مجموعه داستان او با داستان‌هایی روبرو هستیم که براساس موقیعت‌های مشابه کنار هم ردیف شده‌اند. در واقع ما به عنوان خواننده در مواجهه با داستان او تغییر مکان می‌دهیم و راوی جایش مشخص است.
به گفته بهنام، نمونه مشابه از نظر ساختاری همانند کتاب «اصلا هم ناگهان نبود» در ادبیات فارسی کم داریم. شاید بشود درباره این مجموعه گفت، مجموعه حکایت‌های ایرانی که اصول داستان نویسی غربی در آن لحاظ شده است. از کتاب‌هایی که از نظر ساختاری به این مجموعه شباهت دارند می‌توان به برخی آثار پیمان هوشمندزاده و محمد محمدعلی اشاره کرد.

کد خبر ۴۶۵۴۳۸۴

محمد آسیابانی

مطالب مرتبط

نشر ورا ۱۹ کتاب جدید را به نمایشگاه آورده است

باران نیوز

دو نویسنده کودک تقدیر شدند/ارتباط ویژه جعفرابراهیمی با سنگها

باران نیوز

«عروسک کافکا» و «رفیق اعلی» به چاپ سوم رسیدند

باران نیوز